Asmenybės

Dyzelis – istorinė asmenybė ir automobilis

Vienas populiariausių ne tik pasaulyje, bet ir Lietuvoje kuro rūšių yra dyzelis. Labai daug automobilių naudoja ne benziną ar dujas, bet dyzeliu varomą variklį. Tiesa, kiek kitokia yra ir šių automobilių aušinimo sistema, gal net ir kuro filtras. Tačiau niuansus, jos gedimus ir ypatybes labiau išmano profesionalūs mechanikai, o daugeliui paprastų žmonių turėtų būti aktualu šiek tiek istorijos apie tokių automobilių kūrėją. Juo labiau, jeigu patys kaskart sėda už mašinos vairo, kurios bake yra įpilta dyzelio.
Dyzelinio kuro išradėju laikomas Rudolfas Dyzelis. 1858 metais Prancūzijoje, Paryžiuje gimęs Rudolfas buvo emigrantų iš Vokietijos vaikas. Kai 1869 -aisiais prasidėjo Prancūzijos ir Vokietijos karas, Dyzeliai buvo priversti bėgti į Angliją. Čia mažasis Rudolfas užsibuvo neilgai: vos sulaukęs paauglystės, jis metė mokslus Jungtinėje Karalystėje ir vėliau juos tęsė jau Vokietijoje.
Šis vyras dar būdamas labai jaunas padarė stebėtiną karjerą. 20 metų jaunuolis, po studijų Vokietijoje vėl atsidūrė gimtajame Paryžiuje ir tapo akcinės bendrovės „Le refrigerateur“ (panc. Šaldytuvas) gamyklos vadovu. Beveik visą jo darbo laiką užėmė įvairūs bandymai su varikliais, aušinimo sistema automobilyje ir pan. Tada jo atliktų bandymų esmė buvo ta, kad automobilių variklis naudotų kurą, kurio pagrindas – amoniakas. Po kurio laiko R. Dyzelio komandai pavyko sukurti gana efektyvų variklį, turintį didžiausią NVK.
Rudolfo Dyzelio gyvenime Prancūzija ir Vokietija dominavo tarpusavyje labai periodiškai. PO darbo šioje gamykloje, vyras vėl grįžo į Vokietiją, Berlyną, kur jam ir gimė geniali dyzelinio kuro idėja. Jis vietoj prieš tai naudoto amoniako įpurkšdavo įkaitinto oro, kuris degimo procese išplėsdavo kurą taip, kad išsiskyręs didelis kiekis šilumos varydavo į priekį visą automobilį.
1892 metais dyzelinio variklio idėja buvo pripažinta ir užfiksuota oficialiai. 1893 metais Augsburge, kitame Vokietijos mieste, buvo surinkti net trys bandomieji dyzeliniais varikliai. Tik vienas iš jų nepateisino mechanikų ir pačio Rudolfo lūkesčių.
Anglies dulkės kaip kuro rūšis buvo naudojama pirmajame bandyme, tačiau aušinimo sistema automobilyje nebuvo naudojama. Šiame variklyje sienelės buvo stipriai įkaitusios. Antrasis bandymas buvo paremtas žibalo naudojimu. Tai pradžiugino mokslininkus. Be jokių apkrovų 1894 metais užfiksuotas tokio automobilio veikimas. Pagal šiuos du pirmuosius ne itin sėkmingus bandymus R. Dyzelis sukūrė dabartinio dyzelinio variklio prototipą ir amžiams užsitarnavo dyzelinio automobilio tėvo vardą.