Kodėl menkės nuo seno tokios ypatingos?

Daugelis vaikystėje nemėgo žuvies, bet vis tiek ją valgė suaugusiųjų spaudžiami. Tėvai mus nuolat įtikinėjo, kad žuvies valgymas yra gyvybiškai svarbus. Tiesą pasakius, jie nemelavo. Manoma, kad jūrinės žuvys yra vienas iš pagrindinių fosforo ir jodo šaltinių, o dauguma šių svarbių mikroelementų randami menkėse. Taigi, ar žuvis menkė tikrai naudinga?

Kas yra menkė?

Menkė yra jūrinė žuvis, gyvenanti šaltuose ir vidutinio klimato šiaurinio pusrutulio vandenyse. Menkės dažniausiai yra skirstomos pagal jų buveinę:

  • Ramusis vandenynas,
  • Atlanto vandenynas.

Kai kurie biologai taip pat atpažįsta trečią nepriklausomą Grenlandijos menkių rūšį.

Geriausiai mums – lietuviams – žinoma yra Atlanto menkė, gyvenanti prie Šiaurės Europos ir Kanados krantų. Ši plėšri žuvis neviršija 2 metrų ilgio, o vidutinės žuvies svoris yra 4 kg. Menkė patogiai jaučiasi pakrančių vandenyse – ten būdama dar jauna minta smulkiais vėžiagyviais, o subrendusi minta silkėmis, stintomis ir pan. Per vidutinius 20 savo gyvenimo metų ji geba nuplaukti didelius atstumus, pavyzdžiui, iki Ispanijos, bet visada grįžta į atšiaurias savo gimtąsias vietas neršti.

Šaltesnėse geografinėse platumose menkė tapo neatsiejama kulinarinės kultūros dalimi. Net vikingai per pertraukas tarp kaimyninių kraštų grobimų užsiimdavo stambaus masto menkių gaudymu ir kaupdavo jas ilgalaikiam saugojimui.

Prekyba žuvimi nuo seno buvo pagrindinis Skandinavijos šalių ir visų pajūrio kaimų pajamų šaltinis. XX amžiuje menkė tapo pretekstu įnirtingai Islandijos ir Didžiosios Britanijos konfrontacijai, dėl kurios kilo ginčų dėl žvejybos teritorijos kontrolės. Konfliktas buvo išspręstas vikingų palikuonių naudai – islandai gerokai išplėtė savo jūrų sienas ir padidino jūrų turtų gavybą.

Menkių teikiama nauda

Menkės mėsa yra balta ir tanki. Joje labai mažai cholesterolio, todėl ji vadinama dietine mėsa – didžioji dalis riebalų kaupiasi jos kepenyse. Pastarosios turi savo atskirą kulinarinę istoriją ir yra gaminamos kaip atskiras patiekalas. Jos taip pat yra perdirbamos į naudingą mūsų sveikatai aliejų, kurio naudojimas palengvina uždegiminių procesų sąnariuose simptomus. Menkių kepenyse yra daug vitaminų A ir D – senais laikais buvo gaminami garsieji žuvų taukai, kuriuos mėgo vartoti ir lietuviai.

Nepaisant mažo riebalų kiekio, menkės filė yra maistinga. Joje yra gausu baltymų. Dėl to menkė yra idealus produktas visiems, norintiems numesti svorio. Ji taip pat tinka žmonėms, sergantiems podagra, pankreatitu ir kitomis virškinamojo trakto ligomis bei norintiems laikytis neriebios dietos. Be to, virškinimo problemas palengvina didelis vitamino PP kiekis.

Svarbūs mineralai, kurių gausu menkėje, yra magnis, kalis, cinkas, fosforas, kalcis ir, žinoma, jodas. Paskutinio elemento menkėse yra išties daug. Didžiausias kiekis jodo yra randamas kepenyse. Vos 100 gramų menkių kasdienį jodo poreikį patenkina 90 %! Todėl tai puiki priemonė kompensuoti jodo trūkumą, kuris neigiamai veikia hormonų pusiausvyrą.

Be to, šioje žuvyje yra daug kalio ir magnio, kurie padeda širdies ir kraujagyslių sistemai. Normalizuojasi kraujospūdis, sustiprėja kraujagyslių sienelės.

Nėščios moterys turėtų užtikrinti, kad jų mitybos racione būtų tiek menkių mėsa, tiek menkių kepenėlės, nes jodas, fosforas ir kalcis yra gyvybiškai svarbūs mikroelementai.

Menkė yra nuostabi, tačiau nepamirškime, kad esama ir daugelio kitų rūšių žuvies, ne ką prastesnių, pavyzdžiui: lašiša, otas ar jūrinis ešerys, kurio galite įsigyti internetu: https://fishwish.eu/produktas/jurinis-eserys-file-1-kg/.